Tehnologia de ultimă oră aduce îmbunătăţiri anvelopelor, potenţând evoluţia camionului pe şosea
Anumite anvelope, considerate “crema” domeniului acum 20 de ani, nu ar mai face astăzi parte din vreo listă a echipamentelor de profil, nicidecum să li se mai acorde dreptul la contact activ cu şoseaua. Şi aceasta fiindcă tehnologia anvelopelor a evoluat foarte mult.
“În anii ’90, design-ul benzii de rulare a fost relativ static”, spune Mike Manges, manager de comunicare pentru pneurile comerciale și off-road de la Goodyear. “Au existat în principiu două desene, stil “ramuri” sau “coaste” ori stil “bloc”, la care s-au adăugat variații ale acestora.
Astăzi, desenele de rulare sunt mult mai sofisticate și sunt adaptate pentru a se potrivi aplicațiilor specifice și pozițiilor roților “.
Profilul geometriei pneurilor s-a schimbat semnificativ, împreună cu mărimea și designul umărului și elementelor de rulare ale anvelopei. Toate aceste elemente, mult mai lipsite de pregnanţă înainte, au devenit mai sofisticate, ajutând în principal la îmbunătățirea tracțiunii, iar aceasta nu numai atunci când anvelopa este nouă, ci și cȃnd este rulată. Astfel, creşte durata de viață a anvelopei, notează Manges.
Noile procese de fabricație a anvelopelor au făcut posibilă o rulare superioară a camioanelor. Noile anvelope asigură o tracțiune suplimentară pe benzile de rulare proiectate pentru rezistență redusă la rulare. Iar căptușelile care se practică astăzi reprezintă reşapări mult mai bune decȃt cele practicate anterior, la modelele anterioare, ceea ce adaugă economii reale la costul general al anvelopei pe durata ciclului de viață.
Însă probabil cea mai mare îmbunătățire care a fost introdusă este una care, de fapt, nu se poate vedea: compoziția cauciucului. Progresele în chimia cauciucului și capacitatea de a amesteca compuși diferiți pentru anumite zone ale anvelopei au permis producătorilor de pneuri să optimizeze designul anvelopei.
“Componentele Dual Energy conțin un strat superior, pentru a oferi un kilometraj excepțional, și un strat inferior, care permite trenului să se răcească, minimizând temperaturile interioare ale carcasei (carcasa se referă la stratul intern de cordaj al anvelopei, care susține sarcina și absoarbe șocurile), pentru rezistență scăzută la rulare și viață extinsă a carcasei”, spune Paul Crehan, de la Anvelope pentru camioane Michelin Americas. “Componentele unice, energetice încorporate în designurile Michelin, cele care realizează eficientizări de combustibil, au ajutat la reducerea rezistenței la rulare, la reducerea semnificativă a uzurii neregulate şi la îmbunătățirea kilometrajului cu până la 15% .”
Materialele bune introduse în anvelopele camioanelor, în special cȃnd este vizată o durată lungă de viaţă, reprezintă o investiţie sigură în eficientizarea consumului de combustibil. Implicit, aceasta se referă la o măsură a creşterii rezistenței la rulare a anvelopei. Producătorii de pneuri folosesc un indice de rezistență la rulare pentru a clasifica anvelopele în funcţie de potențialul de economisire a combustibilului, dar acele numere nu sunt niciodată oferite consumatorilor de pneuri. Deci ce poate să facă un manager de flotă de camioane în timpul procesului său de administrare a vehiculelor decât să ia de bun cuvântul producătorului de pneuri şi testările ale căror rezultate reale numai el le ştie? Nu îi stă la îndemȃnă decȃt încercarea pe drum a anvelopelor şi, eventual, reclamaţia sau schimbarea anvelopelor cu altele.
Marii producători de anvelope furnizează însă explicaţii clare, în limba engleză, cu privire la cele mai recente modele de anvelope şi benzi de rulare. Vom vorbi mai pe larg despre acest subiect într-un articol viitor destinat acestei teme, şi o să dăm şi exemple.
În general, se urmăreşte realizarea unei uzuri rezonabile şi a unui confort al benzii de rulare la prețuri accesibile și performanțe de viață globale superioare pentru camioane mici și mijlocii, dar interesul lor se vede că este mai mic în acest sector decȃt pentru camioanele mari folosite la livrarea şi ridicarea de marfă.